Case: Jungheinrich

Case: Maandelijkse vlogs voor de medewerkers van Jungheinrich

Uitdaging

Om de betrokkenheid van hun medewerkers te vergroten wilde Jungheinrich Belgium maandelijkse vlogs introduceren. Daarbij ligt de nadruk volledig op de de medewerkers en de interne organisatie. Enerzijds willen ze zo dat collega’s elkaar beter leren kennen en anderzijds willen ze een diepere inkijk geven in de verschillende functies en afdelingen van het bedrijf.

Aanpak

Samen met de marketingafdeling van Jungheinrich Belgium werd nagedacht over verschillende topics die we in de vlogs aan bod konden laten komen.

We introduceerden een maandelijks terugkerend topic ‘Nieuwe collega’, waarin een kersverse medewerker aan het woord komt. Hij of zij vertelt over de functie, zijn of haar achtergrond, de eerste bevindingen in het bedrijf en eventueel een leuke anekdote. Aansluitend wordt de nieuwe collega onderworpen aan een challenge: zo snel mogelijk een bouwpakket van een houten heftruckje in elkaar steken tegen de klok. De uiteindelijke tijd wordt bijgehouden op een scorebord centraal in het kantoor. De prestatie wordt met een timelapse in beeld gebracht en enkele grappige quotes worden eruit gepikt.

Elke vlog bevat steeds nog één of meerdere bijkomende topics. Zo wordt bijvoorbeeld een bepaalde dienst of toepassing besproken, wordt een technieker op de baan gevolgd doorheen zijn werkdag, wordt een aftermovie van de familiedag of het personeelsfeest getoond, etc. Het biedt tal van mogelijkheden om op een efficiënte en ludieke manier te communiceren omtrent verschillende aspecten van de organisatie en haar medewerkers.

Resultaat

De interne vlog werd al snel een gespreksonderwerp bij Jungheinrich Belgium. De medewerkers zijn enthousiast en kijken steeds uit naar de volgende aflevering. Ze weten nu steeds wat er speelt binnen het bedrijf en begrijpen het werk van andere diensten beter. Dit heeft de cohesie tussen de verschillende afdelingen vergroot. Ook voor het management is de vlog een ideale tool om bedrijfsbrede communicatie te verspreiden op een aantrekkelijke manier.

Dat de vlogs voor Jungheinrich Belgium een succes zijn heeft ook het internationale management opgemerkt. Er gaan stemmen op om het concept ook in andere landen te introduceren.